LPG & CNG

 
V dnešní době, kdy benzín a nafta každým dnem rostou na cenně, se zájem majítelů motorových vozidel o plyn každým dnem zvyšuje. Cennový rozdíl mezi běžným palivem a plynem narostl tak, že o plynu už uvažují i jeho zatvrzelí odpůrci. Rozhodování na pořízení vozidla na plyn není již moc složité, když nová plynová Octavia se proti benzínové vyplatí už po ujetí 40ti tisíc kilometrů. Pro průměrného motoristu to znamená dva roky provozu, služební vozidla to zvládnou i za pár měsíců.
 

 

LPG


Výhody LPG
 

  • Nejvyšší výhodou je úsporá nákladů na pohonné hmoty která může být až 50ti procentní.
  • Vyšší životnost motoru
  • Zvýšení dojezdu celkového dojezdu
  • Šetření životního prostředí
  • Hustá síť čerpacích stanic jak v ČR, tak i v Evropě

 
Nevýhody LPG
 

  • Počáteční investice do přestavby
  • V některých případech zmenšení zavazadlového prostoru kvůli nádrži
  • Nemožnost parkování v podzemních garážích

 

 

CNG

Výhody CNG
 

  • Ušetříte za palivo 
  • Ekologická jízda
  • Tichý chod automobilu
  • Bezpečný provoz
  • Možnost užití domácích plnících stanic
     

Nevýhody CNG
 

  • Nízký počet čerpacích míst v ČR (počet stále narůstá)
  • Vysoká počáteční investice do přestavby
  • Zmenšení zavazadlového prostoru
  • Menší dojezdová vzdálenost na CNG
     

 

 

LPG nebo CNG?

 

       Proč tedy plyn? Stačí si spočítat jednoduchou rovnicí, že pokud člověk hodně jezdí, rychle se mu vyplatí. Ale je dobré počítat dvakrát, než se nadchnete.

      Kdo chce zemní plyn, ať se dívá po originální vestavbě od výrobce vozu a na přestavbu zapomene. Ta je totiž v tomto případě nepoměrně složitější, nádrže jsou potřeba větší a pozdější úprava se zkrátka nevyplatí. Zato má tento pohon asi větší budoucnost, byť se za zemní plyn od počátku letošního roku platí spotřební daň (ale v minimální výši s postupným nárůstem na únosných 2,36 koruny na kubík v roce 2020). „Jestliže máte kde tankovat zemní plyn, je továrně prodávané auto dobrou volbou za cenu srovnatelnou s naftovým. Přitom jezdí za korunu na kilometr,“ říká nadšenec a několikanásobný majitel vozu na CNG Zdeněk Řezáč. Připouští ale, že problémem je malá nabídka aut jako ojetých (kdy už cena klesne na rozumnou mez), a tak pro ně musíte do Německa či Rakouska. Důrazně odrazuje od vysloužilých taxíků, jejichž uživatelé si toto palivo také oblíbili.

       Pokud hovoříme o šetření, pak je to spíš případ pro LPG. Přestavět na něj totiž lze i obyčejný vůz, úprava není drahá a dílnu nabízející zástavbu LPG najdete skoro v každém větším městě. Úkon trvá dva až tři dny, bohužel se nyní kvůli většímu zájmu čeká i několik týdnů. Kdo tedy o plynu vážně uvažuje, měl by spěchat. Dílny varují, že sice zatím součástky jsou, ale brzy být nemusejí.

       Ani úřadů se není třeba bát. Díky slůvkům „hromadná typová přestavba“je zapsaní oficiální úpravy vozu do dokladů stejně snadné jako třeba v případě tažného zařízení. A jestliže se obáváte ztráty záruky u nového vozu, pak přichází v úvahu jen za předpokladu, že by došlo ke vzniku závady v přímé souvislosti s namontovaným plynem. Pro podnikatele ovšem platí při koupi takové garance, jaké si dohodnou. Zde proto doporučujeme výslovně to ošetřit s prodejcem.

 

 

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?

 

       LPG (liquid petroleum gas - kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.
 

Výhody
 

  • velká síť čerpacích stanic (cca 800) a servisů/přestavců
  • méně nákladná přestavba (20-30 tis. Kč dle typu motoru), hodící se pro benzínové motory i s menším ročním projezdem km
  • úspory cca 40% oproti benzínu
  • možnost umístění nádrže do prostoru rezervy bez omezení zavazadlového prostoru a při zachování původní nádrže
     

Nevýhody
 

  • proměnlivá kvalita plynu
  • litrová spotřeba LPG oproti benzínu vyšší
  • ekonomicky vychází pouze při přechodu z benzínových verzí na LPG, přechod z provozování naftové verze na LPG nepřináší úspory
  • není možné produkovat jako obnovitelný zdroj

 

       CNG / BioCNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.
 

Výhody
 

  • stálá kvalita plynu s ekvivalentem oktanového čísla 130 ovlivňující příznivě tichý chod motoru
  • úspory cca 60% oproti benzínu, 40% oproti naftě
  • nabídka originálně upravených vozů na CNG bez záboru zavazadlového prostoru
  • možnost přechodu nákladní a autobusové dopravy na CNG s výrazným ekonomickým efektem s využitím továrně upravených CNG verzí
  • možnost výroby BioCNG z odpadů (čističky odpadních vod, skládky, kejda) a z obnovitelných zdrojů (kukuřice, tráva)

 

Nevýhody

 

  • menší síť čerpacích stanic (cca 45 v roce 2012), je možno eliminovat vlastním plněním (informujte se  u nás o možnosti pronájmu plnícího zařízení)
  • nákladná přestavba cca 40 tis. Kč díky tlakovým lahvím se záborem části zavazadlového prostoru
  • řídká servisní síť
  • vyšší náklady na pořízení továrně upravené CNG verze (o cca 50 tis. Kč pro srovnatelný výkon)

 

 

Vyplatí se mi?

 

        Pro koho tedy plyn? Existují dvě skupiny. Zaprvé vyznavači plynových aut, kteří ani nemusejí tolik najet, staví se k plynu zodpovědně, řádně investují do revizí a jen tak mimochodem trochu šetří. A pak ti druzí, kteří hledí jen na korunu, klidně si pořídí starou šunku, hlavně aby jezdila na plyn, a potom se často diví, že musí řešit technické problémy. Takoví poškozuji dobrou myšlenku a ostatní je po právu nemilují.

        My zvedáme ruku pro první cestu. Zároveň důrazně upozorňujeme, že pokud chcete šetřit, nesmíte tak činit za každou cenu. Všechna minoritní paliva totiž mají jedno společné – bez jisté dávky entuziasmu a občasného přivřeni oka (negativa se stále najdou) to prostě nemůže fungovat. Pokud tohle přijmete, klidně můžete šetřit a ještě mít ze sebe dobry pocit.

        Mimochodem stejně jako úsporný vznětový motor spolehlivě zničíte podezřelou naftou, to samé se stane i s extralevným plynem. Zkrátka si musíte spočítat, jestli chcete jen jezdit, nebo mít trochu práce navíc a při tom šetřit. Doporučujeme ovšem nehnat se jen slepě za vidinou úspory a zvážit všechna pro i proti, abyste nerozšířili řady zklamaných. Plyn za to nemůže a nakonec byste asi stejně utekli k naftě.